Lőrinc Mészáros. Photo: Tamás Botos/444.hu

Mészáros Lőrincnek tolmácsolt Horvátországban, most lecsípett egy darabot Simicska birodalmából

Van egy jó sztorid? Írj nekünk!
Partnerünk a

2015 legelején Mészáros Lőrinc hajóval érkezett a horvátországi Ugljan szigetére. Az Orbán Viktorral baráti viszonyban álló felcsúti milliárdos a kikötőben hagyta a hajót, de szemet szúrt neki egy helyi ingatlanhirdetés, mert nyaralót akart venni a szigeten. Egy 1924-ben épült olasz stílusú házat nézett ki a parton, ami az egyik első modern villa volt a szigeten, és pár éve az előző tulajdonosa szépen felújíttatta. Be is jelentkezett a hirdetésre, de segítségre volt szüksége.

Mészáros Lőrinc ugyanis nem beszél sem angolul, sem horvátul, így a helyi ingatlanközvetítőt egy „kedves, idősebb férfi”, a horvátul jól tudó Sakalj Ferenc hívta fel. A történtekről neve elhallgatását kérve beszámoló helyi ingatlanos szerint a Mészáros-Sakalj páros kemény tárgyalópartnernek bizonyult, de végül sikerült egy jó, piaci árat kialkudnia az ingatlanosnak, aki a pontos összeget nem volt hajlandó elárulni.

The house of Lőrinc Mészáros at Ugljan, Croatia. Photo: Gergő Sáling
Mészáros Lőrinc háza Ugljan szigetén. Fotó: Sáling Gergő

2015 májusában létrejött az adásvétel, a Mészáros és Mészáros Kft. horvát cége, a Mirno More d.o.o. nevére írták az ingatlant. A horvát cég vezetője Sakalj Ferenc lett, aki később a Mészáros által felvásárolt eszéki focicsapat vezetőségében is fontos helyet kapott, és helyben úgy mutatták be, mint aki a milliárdost képviseli majd az igazgatóságban.

A férfi ráadásul nem csak Horvátországban jelent meg Mészáros környezetében, hanem néhány hónapja Magyarországon is. Egy vasútépítéssel foglalkozó cég, a Vasútautomatika Kft. egyszemélyes tulajdonosa lett, amely máris két nagy állami beruházásban – a Balatonnál és Esztergomban is – dolgozik alvállalkozóként. Mészáros Lőrinc az R-Kord nevű cégével már eddig is meghatározó szereplője volt az évente több tízmilliárd forintnyi közpénzt felemésztő hazai vasútépítési piacnak, de most ezzel egy újabb hozzá köthető társaság is megjelent.

Csak akkor tudjuk ellenőrizni a hatalmat, ha vannak támogatóink. Csatlakozz te is a támogatói körhöz!

A Vasútautomatika Kft. felvásárlásának története azt is megmutatja, hogyan szerzi meg Mészáros Lőrinc köre azt a piaci területet, amit korábban a Simicska Lajoshoz köthető Közgép uralt. A Vasútautomatika Kft. ugyanis a dolgozói és eszközei jelentős részét a Közgép vasutas cégéből szerezte, amely az elmúlt években már nem kapott jelentős állami megbízásokat.

A Direkt36 megkereste Mészárost és Sakaljt is, de egyikük sem reagált a megkeresésünkre.

A semmiből jött, sportmenedzser lett

Sakalj Ferenc (ismerősei közül többen Szakály Ferencként ismerik, és ezt a vezetéknevet használja több rokona is) eddig nem tartozott Mészáros környezetének ismertebb tagjai közé. A cégiratokból kinyerhető adatok alapján az 1956-os születésű férfi Jugoszláviában (egészen pontosan a szerbiai Zenta környékén) nőtt fel, de négy különböző kanadai lakcíme is volt, és a jelenlegi hivatalos címe is kanadai.

Magyarországon a kilencvenes évek óta csak kisebb, legfeljebb néhány tízmilliós éves árbevételű vállalkozásai voltak, de egyikük sem végzett a sporthoz köthető tevékenységet. Sakaljt ennek ellenére sportmenedzserként mutatták be Eszéken, amikor megjelent a Mészáros által 2016-ban felvásárolt focicsapatnál. A feladata az volt, hogy „az üzlet létrejöttét koordinálja”, és a magyar tulajdonost képviselje az igazgatóságban. Ezen kívül Sakalj még 2016 februárjában alapított egy céget Eszéken NK OS d.o.o. néven, amely a tevékenységi körei és a neve alapján menedzsment és rendezvényszervezői feladatokat láthat el a focicsapat körül. Szerepének fontosságát jelzi, hogy februárban, a fociklub hetvenedik születésnapi rendezvényén a klubvezető és Mészáros Lőrinc mellett ült az első sorban, nyakában a csapat kék-fehér sáljával. Egy hónappal korábban pedig a fociklub honlapja arról adott hírt, hogy a klub alelnökeként megnevezett Sakalj Dél-Spanyolországba, a Costa del Solra utazott az ott edzőtáborozó focistákhoz, hogy személyesen veregesse meg a vállukat.

Beszállt az állam, majd Sakalj

2016-ban Sakalj Ferenc megjelent olyan magyarországi cégekben is, amelyek éppen közpénzhez jutottak. Először egy postai szolgáltatásra kitalált vállalkozásban vásárolt 25 százalékos tulajdonrészt tavaly áprilisban. A City Mail Hungary Kft.-ről van szó, amelyről egy időben úgy írtak a sajtóban, mint a Magyar Posta egyetlen lehetséges konkurenséről. Ez a cég volt ugyanis az egyetlen, amelyiknek a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) engedélyezte, hogy tömegesen kézbesítsen leveleket, például számlákat a bankoktól vagy közműcégektől azok ügyfeleihez. A cég többségi tulajdonosa egyébként az eszéki klubvezető, a horvát Ivan Mestrovic.

Néhány hónappal Sakalj tulajdonszerzése előtt a City Mail leánycége, a City Mail Konszolidátor Kft. 46 millió forintos uniós forráshoz jutott. A Prosperitás nevű, főként uniós pénzből gazdálkodó kockázati tőkealap látott lehetőséget a startupban – ez az úgynevezett Jeremie-alapok közé tartozik, amelyeknek magyarországi lebonyolítása miatt számos kifogást emelt a finanszírozás nagy részét álló Európai Unió. (Ezt a Direkt36 cikksorozatban tárta fel.) A City Mail mindeddig nem tudta megszorongatni a Magyar Postát: 2015-ben 53 milliós mínusszal zárt, az éves bevétele pedig mindössze 11 millió forint volt. A leánycég 442 ezer forintos árbevételt ért el, és csaknem 16 milliós veszteséggel zárta az évet. A City Mail Hungary Kft.-t is megkerestük kérdésekkel, de nem reagáltak.

Így lesz egy Simicska-cégből Mészáros-cég

A City Mailnél jóval kecsegtetőbb üzleti lehetőségnek ígérkezik azonban a szombathelyi székhelyű Vasútautomatika Kft., amelyet Sakalj tavaly decemberben vásárolt meg. Ez máris feltűnt két tízmilliárdos léptékű vasúti beruházás alvállalkozóként, sőt, átvette a vasútépítési piacon a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Dunántúli Kft. örökségének egy részét is.

A Vasútautomatika Kft.-t eredetileg az osztrák hátterű építőipari óriás, a Swietelsky alapította még 2016 márciusában, ezzel belépve a vasúti biztosítóberendezések piacára. Tevékenységi köre a villamosberendezés-gyártástól a vezetékes távközlésig terjed. A cég beindulásának jele volt, hogy a Swietelsky rajta keresztül pályázott a hármas metró biztosítóberendezéseinek felújítására a BKV-nál (igaz, a pályázatot novemberben visszavonták, és máig nem írták ki újra).

Ezzel együtt lépéseket tettek azért, hogy átvegyék egy hasonló profilú cég, a Simicska Lajos érdekeltségei közé tartozó Dunántúli Kft. dolgozóit és vagyonát. A cég 2015-ben még több mint 25 milliárdos árbevételt ért el, és az egyik legnagyobb vállalat volt a vasútépítési piacon, Simicska és Orbán Viktor szakítása után azonban kicsúszott alóla a talaj.  A cég vezetőségének így nem nagyon volt más választása, mint hogy fokozatosan kivonul a vasútépítési piacról, és leépíti a vállalatot.

A Dunántúli Kft. gazdasági igazgatója 2016. április 26-án a vasutas piacon tevékenykedő cégeknek körbeküldött egy hirdetést, amelyben eladásra kínálta a Dunántúli Kft. vagyonát.

A Direkt36 birtokába került emailhez részletes listát csatoltak az eladósorba került eszközökről és a fel nem használt anyagokról. Utóbbiak összértéke 515 millió forint volt, az eszközök értéke összesen 124 millió forint volt. Szabad volt a vásár, de egy, a piacot közelről ismerő forrás szerint a stratégiailag fontos dolgok végül a Vasútautomatika Kft.-hez, illetve a Mészáros Lőrinc tulajdonában levő R-Kord Kft.-hez kerültek. A Vasútautomatika Kft. ma a Dunántúli Kft. régi szombathelyi székhelyén, a Vasút utca 22-ben működik. A Dunántúli Kft. dolgozóinak többsége is a céghez ment át dolgozni (más részük pedig az R-Kordnál kötött ki).

A cégadatokból és beszámolókból kinyerhető létszám adatok is ezt mutatják: 2016-ban a Dunántúli Kft. dolgozóinak száma csaknem 200-ról 8-ra csökkent. Ezzel párhuzamosan az R-Kord dolgozói több tucatnyival többen lettek, a Vasútautomatika Kft.-nél pedig a létszám három hónap alatt nőtt 1-ről 104-re.

A Swietelsky közben úgy döntött, hogy megválik a cégtől. A cég a döntésre vonatkozó kérdéseinket azzal hárította el, hogy „családi vállalkozásként” nem áll módjukban tájékoztatást adni belső ügyeikről.

A vevő Mészáros Lőrinc horvátországi jobbkeze, Sakalj Ferenc lett. Nem találtunk arra vonatkozó adatot, hogy Sakaljnak korábban valaha köze lett volna vasúti biztosítóberendezésekhez vagy úgy általában a vasútépítéshez. A férfi mégis megvásárolta a céget, amelynek decemberben lett az egyszemélyes tulajdonosa. Ügyvezetőnek az unokahúgát, az 1990-ben született, közösségi oldalakon talált információk szerint turizmus diplomával rendelkező és éppen a Corvinuson PhD-ző Szakály Orsolyát nevezte ki, akinek egyetlen céges érdekeltsége mindaddig egy Apple-kiegészítőket áruló webshop volt. Próbáltuk elérni Szakály Orsolyát, de nem reagált a megkereséseinkre.

A Vasútautomatika Kft.-nek két nagyobb munkája is van: két nagy állami vasútberuházásban is dolgozhat, mindkét esetben Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft. alvállalkozójaként.

Csak akkor tudjuk ellenőrizni a hatalmat, ha vannak támogatóink. Csatlakozz te is a támogatói körhöz!

Az egyik beruházást még azelőtt végezte, mielőtt Sakalj megjelent volna a cégben. Ez a Budapest-Esztergom vasútvonal villamosítása projekt volt, amely 33,7 milliárd forint közpénzből valósul meg. A projektvezető, Drabant Viktor szerint a Vasútautomatika Kft. munkatársai biztosítóberendezésekkel kapcsolatos munkát végeztek, és miután azt befejezték, tavaly novemberben levonultak a munkaterületről. Ebben a projektben a kivitelező konzorcium egyik tagja, a TRSZ Kft. adta tovább a munkát az R-Kordnak, az pedig tovább passzolta a feladatokat a Vasútatutomatika Kft.-nek.

A másik beruházás még az esztergominál is nagyobb léptékű: a dél-balatoni vasútvonal felújításáról van szó, amely egy 72 milliárdos költségvetésű projekt, és az R-Kord, a Swietelsky és a V-Híd konzorciuma valósíthatja meg. Amikor a Direkt36 munkatársa április elején a beruházás fonyódi projektirodáján járt, a Vasútautomatika Kft.-t az R-Kord alvállalkozójaként nevezték meg. Ezt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is megerősítette. Az állami cég arról azonban nem közölt részleteket, hogy mekkora összegért és milyen munkákat végez a cég a Balaton déli oldalán. Arra hivatkoztak, hogy a NIF Zrt. nem ismeri az alvállalkozókkal kötött szerződések tartalmát.

A cikk elkészítésében közreműködött Pethő András. Címlapkép: Botos Tamás/444.hu.

A céges adatokhoz az Opten szolgáltatásait használtuk.

Partnerünk a

Itt szólhatsz hozzá a cikkhez