Orbán Viktor alig hitte el, hogy a családtagjai alvállalkozóként dolgoznak állami építkezésen. Most itt a bizonyíték

Van egy jó sztorid? Írj nekünk!
Partnerünk a

„Meg vagyok lepődve azon, hogy ön azt állítja, hogy van olyan európai uniós projekt, ahol vállalkozóként, fővállalkozóként vagy alvállalkozóként az én családomból elindult volna valaki.”

Ezt tavaly júniusban, egy brüsszeli sajtótájékoztatón mondta Orbán Viktor miniszterelnök a Direkt36-nak, miután szembesítettük azzal, hogy a családja állami beruházásokból jut közpénzhez. A kormányfő azzal érvelt, hogy ha a családjának cégei csak különböző termékek beszállítóiként vesznek részt állami projektekben, az szerinte nem gond.

Most azonban több hónapos pereskedés után megszerzett dokumentumok bizonyítják, hogy az egyik Orbán-cég alvállalkozóként vesz részt az egyik legnagyobb jelenleg zajló állami építkezésben, a dél-balatoni vasútfelújításban. A Nehéz Kő Kft. nevű fuvarozó cég közel 300 millió forinthoz jut ebből a projektből.

Az építési beruházásokban általában három különböző minőségben vehetnek részt cégek. A közbeszerzéseket fővállalkozók, vagy több fővállalkozóból álló konzorciumok nyerik meg, amelyek az egyes projektek teljes körű megvalósításáért felelnek. Ezek a fővállalkozók úgynevezett alvállalkozókat bízhatnak meg különböző részfeladatok elvégzésével. A fő-és alvállalkozók mellett közpénzből fizetik ki azokat a cégeket is, amelyek a projekthez szükséges építőanyagokat szolgáltatják – ezeket a cégeket hívják a piacon a beszállítóknak.

A közbeszerzések nyilvános adataiban leginkább a fővállalkozókról és a nagyobb alvállalkozókról lehet információkat találni. Az Orbán család cégei alsóbb szinten vettek részt állami projektben, jelenlétük ezért tudott rejtve maradni. A Direkt36 az elmúlt hónapokban több bizonyítékot is talált a részvételükre állami építkezésekben, és ezekben nagyrészt beszállítói szerepben tűntek fel. Most azonban a balatoni beruházásról kapott iratokból tudható, hogy legalább egy esetben alvállalkozóként is jutottak közpénzhez.

A Nehéz Kő kft. az egyik fővállalkozói nyilatkozaton

Orbán Viktor tavaly júniusban azt mondta a Direkt36-nak, hogy „meg fogja nézni”, részt vesznek-e a családjának cégei állami projektekben. Cikkünk megjelenése előtt megkérdeztük a miniszterelnököt, hogy a sajtótájékoztató óta ezt valóban megnézte-e. Azt is közöltük vele, hogy a kiperelt dokumentumok szerint az egyik Orbán-cég alvállalkozója volt a dél-balatoni projektnek. Megkérdeztük a miniszterelnöktől azt is, hogy most elfogadhatónak tartja-e, hogy a családi cége állami beruházás alvállalkozójaként közpénzben részesült, de Orbán Viktor nem válaszolt egyik kérdésünkre sem.

Balatoni alvállalkozók: Orbánék és Mészárosék

Bár Orbán Viktor első miniszterelnöki ciklusa idején még kifejezetten kérte az édesapját, hogy ne vegyen részt állami beruházásokban, cikksorozatunkban feltártuk, hogy az elmúlt években látványosan növekvő Orbán-cégek teljesítményéhez számos állami, főként EU-s finanszírozású munka járult hozzá. Részt vettek több nagy csatornázási és útépítési munkában, egy tavaly novemberi cikkben pedig bemutattuk, hogy megjelentek a Balaton déli partján zajló vasútfelújítási projektben is.

Csak akkor tudjuk végezni ezt a munkát, ha vannak támogatóink.
Csatlakozz te is!

A Szántód és Balatonszentgyörgy közötti 53 kilométeres vasútvonalon közel két éve folynak felújítási munkák. A beruházást az eredetileg tervezettnél 16,9 milliárd forinttal drágábban, összesen 72,4 milliárd forintból valósítják meg. A költségek 79 százalékát európai uniós forrásból finanszírozzák. A beruházás kivitelezője a Déli-part 2016 Konzorcium, amelynek három tagja van: a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló R-Kord Építőipari Kft., a V-Híd Zrt. és a konzorciumvezető Swietelsky Vasúttechnika Kft., az osztrák Swietelsky cégcsoport egyik leányvállalata.

Novemberi cikkünkben megírtuk, hogy helyszíni források szerint a balatoni vasútfelújításhoz szükséges építőanyagok egy részét Orbán Viktor édesapjának többségi tulajdonában álló gánti bányacégtől szerzik be. Az építőanyagok eredetét firtató kérdéseinkre azonban sem a konzorciumvezető, sem az érintett állami szervezetek nem válaszoltak. Így a kért adatokért a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezet és Dr. Szegedi Zsolt ügyvéd segítségével augusztus végén közadatpert indítottunk. Decemberben született jogerős ítélet az ügyben: a Fővárosi Törvényszék arra kötelezte az út-és vasútépítési beruházásokért felelős állami vállalatot, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, hogy adja ki a projektben részt vevő alvállalkozók és beszállítók kifizetési listáját.

Közel 300 millió Orbán Győző cégének

A NIF a projektben részt vevő beszállítókat egyelőre nem nevezte meg, az alvállalkozókat viszont igen. A konzorcium tagjai összesen 134 alvállalkozói céggel dolgoztak együtt, ezek között szerepel az Orbán család leglátványosabb növekedést produkáló cége, a Nehéz Kő Kft. is. A 2004-ben alapított cégnek korábban Orbán Viktor két öccse, ifjabb Orbán Győző és Orbán Áron is tulajdonosa volt, tavaly október óta azonban idősebb Orbán Győző kizárólagos tulajdonában áll. A Nehéz Kő Kft. 2012 óta végzi a – szintén Orbán édesapjának többségi tulajdonában álló – Dolomit Kft. építőanyagainak szállítmányozását, áll a cég honlapján.



Itt olvasható az összes fővállalkozói nyilatkozatot, amelyben feltűnik a Nehéz Kő Kft.

A 134 alvállalkozó 2017 októberéig összesen 21,6 milliárd forint kifizetésére lett jogosult a balatoni projekt keretében. A legtöbb pénzt a Mészáros és Mészáros Kft.-nek (2,64 milliárd forint) és Mészáros Lőrinc öccsének, Mészáros János tulajdonában álló Híd Tám Kft-nek (1,67 milliárd forint) fizetik ki. A 134 alvállalkozó közül a Nehéz Kő Kft. a 18. legmagasabb összeget kapja, összesen 298 millió forintot.

A Nehéz Kő Kft. tavaly márciusban, áprilisban, májusban és októberben lett jogosult kifizetésekre, de azt a NIF által küldött dokumentumok nem részletezik, hogy milyen szolgáltatás nyújtásáért. Ezt próbáltuk megtudni a NIF-től, a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-től és a Nehéz Kő Kft.-től is, de egyik cég sem válaszolt a kérdéseinkre. A projektben a Nehéz Kő Kft.-n kívül még 14 olyan alvállalkozó vett részt, amelynek jelenlegi fő tevékenysége áruszállítás vagy azzal kapcsolatos egyéb szolgáltatás, de ezek közül mindegyik kevesebb bevételhez jutott a projektből, mint az Orbán-cég.

Megkérdeztük a NIF Zrt.-t, hogy pontosan milyen szolgáltatásért kapott díjazást a Nehéz Kő Kft., de ők a cikk megjelenése után válaszukban erre nem tértek ki. Közölték ugyanakkor, hogy a NIF Zrt.-nek nincs beleszólása, hogy a beruházás kivitelézést végző konzorcium milyen alvállalkozókkal és beszállítókkal dolgoztat. “A konzorciumnak a szabályok szerint a beszállítókkal* kapcsolatban kizárólag egyoldalú bejelentési kötelezettsége van, amelyet a NIF Zrt. csupán tudomásul vesz” – írta a cég.

A céges adatokhoz az Opten szolgáltatásait használtuk.

Partnerünk a